DEELNEMERSLIJSTEN MOTOREN AUTO'S EN TRUCK'S

Klik op onderstaande link

dakar 2011 De deelnemerslijst!!!

Nederlandse deelnemers:

rtlgp dakar Nederlanders

Dakar 2011 Nieuws

09 jan 2010

 

Het is officieel. In 2012 doet Le Dakar ook Peru aan. De meest prestigieuze rally start volgend jaar in Buenos Aires en finisht via Chili in de Peruaanse hoofdstad Lima.
Impuls
"We zijn zeer verheugd het evenement te kunnen aankondigen. Het is een positieve impuls voor de sport en toerisme in ons land. Bovendien zal het ons helpen met het verstevigen van de banden met buurland Chili", aldus Arturo Woodman voorzitter van het Peruaanse Instituut voor Sport in de Chileense krant La Tercera de Chile.

Aantal etappes
Hoeveel etappes er in Peru worden gereden, is nog niet exact vastgesteld, maar waarschijnlijk zullen dat er drie zijn. Vanuit het Chileense Arica gaan de deelnemers de grens over met Peru, waar in Tacna de special naar Arequipa op het programma staat.
bron RTL Dakar

Datum 03 jan 2011

 

Drie Nederlandse trucks uit de Race:

De Rooij ivm rugklachten uit de race gestapt. Tijdens de 1e etappe  kreeg de Rooij behoorlijk last van zijn rug nadat hij door een kuil was gereden. De Rooij voelde direct dat het mis was en heeft helaas Dakar moeten afbreken.

Van Ginkel:

Tijdens de 1e verbindingsroute is van Ginkel over een stuk ijzer gereden die op de linker rijbaan lag. Met een gang van 150km kreeg hij hierdoor een klapband en is de truck gigantisch beschadigd. Beelden zijn verschrikkelijk, gelukkig zijn er geen zwaar gewonden gevallen. Echt een wonder dat alle inzittenden er levend zijn uitgekomen. 

Hans Bekx

In de eerste 5 km is ook Hans Bekx uit de race gevakllen Ook hij heeft een behoorlijke crash meegemaakt. Ook zijn truck is afgeschreven.

 

Datum 28 december 2010

Nieuwsbrief Waddenrally ontvangen meer info zie Dakar Special 2010

Datum 28 december 2010
De voertuigen voor de Dakar Rally 2011 zijn gearriveerd in Buenos Aires, Argentinie. Het transportschip Grande Brasile vertrok op 3 december uit Le Havre, en zette met 550 rallyvoertuigen koers naar Zuid-Amerika. Daar kwamen ze gisteren, met een dag vertraging, aan.
 Lossen
 Crewleden en de plaatselijke havenwerkers hebben de nacht voornamelijk doorgebracht met het lossen van het schip. De voertuigen werden naar een Parc Ferme gebracht. Hier worden ze bewaakt door de lokale autoriteiten totdat 28 december de meeste coureurs in Argentinie arriveren. 
Bron RLTGP Dakar

 

Datum 14 december 2010
Wijzigingen in het reglement 11-12-2010
Al jaren is er een gelijke strijd bij de auto's en de vrachtwagens. Daar rijden ze met een gelijke motor inhoud / gelijk vermogen met behulp van restrictoren. Een sterkere auto of vrachtwagen krijgt een restrictor zodat er een gelijke strijd ontstaat tussen de verschillende merken en teams.

Bij de motoren is dat tot nu toe nog nooit zo geweest. Bijna alle merken hebben een 450cc productiemotor, alleen KTM komt daar in de Dakar overheen met een 690cc motor.

Vorig jaar heeft de organisatie daar al verandering in aan proberen te brengen, maar er zaten nog enkele 'gaten' in het reglement waardoor er nog steeds geen sprake was van een gelijke strijd. Dit jaar zijn de regels verder aangescherpt. De organisatie heeft een lijst met 'elite rijders' samengesteld. Deze lijst bestaat over het algemeen uit fabrieksrijders en enkele snelle privé rijders die de afgelopen jaren hoog zijn geëindigd in de Dakar of daarbuiten.

Voor hen geld dat ze alleen op een 450cc mogen starten... Sta je niet op de lijst, dan mag je nog steeds met een andere motor rijden. Vanaf volgend jaar, 2012 zijn alleen nog maar 450cc motoren toegestaan.

Dit heeft niet alleen maar met een gelijke competitie te maken, maar ook met de veiligheid van de rijders, waar de organisatie veel waarde aan hecht (en alle rijders met een beetje gezond verstand ook). De organisatie wil het aantal doden terugdringen. En wanneer je naar de laatste 10 verongelukte motorrijders kijkt valt direct op dat het bijna altijd gaat om motorrijders met 'zware' 690cc motoren.

Voor mij verandert er eigenlijk niets, ik rij al jaren een 450cc en zou ook niet anders willen. Voor 90% van de rijders is een 450cc meer dan genoeg. Voor de gemiddelde rijder geld dat meer vermogen (en ook meer gewicht) alleen maar tegen werken.

Voor de strijd is het veel leuker, afgelopen jaar merkte je al dat er nu veel meer merken die eerder niet mee wilden doen, i.v.m. de ongelijke strijd, nu toch instappen. Aprillia spijkert aan de weg, BMW, Cherco én natuurlijk hebben wij nu ook een veel betere kans met onze Honda...

Bron Mirjam Pol

Datum 13 december 2010
Iets minder dan drie weken voor het begin van de Dakar Rally is het Nederlandse contingent twee deelnemers kwijt. Thomas de Bois en Evert Kroon hebben vanwege verschillende redenen besloten om af te zien van deelname.
De Bois
In een eerste reactie laat teamleider Chris Leyds van Pro Dakar weten dat Thomas de Bois af moet zien van deelname vanwege problemen met zijn gezondheid. "Bij de medische keuring van Thomas zijn er gezondheidsklachten naar voren gekomen," aldus Leyds die verder niet wil ingaan op de aard van de klachten. Hij benadrukt dat deze ernstig genoeg zijn om van deelname af te zien, maar dat De Bois toch ook de positieve kant van de situatie inziet. "Thomas is eigenlijk opgelucht dat zoiets naar boven komt bij de keuring."

Kroon
Het afzeggen van De Bois heeft er gedeeltelijk aan bijgedragen dat ook Evert Kroon niet meedoet aan de Dakar Rally 2011. De vastgoedondernemer is op zakelijk gebied momenteel erg druk, waardoor hij in eerste instantie al twijfelde of hij mee zou doen. Het Dakar-virus heeft hem echter zo gegrepen dat hij bereid was om die zakelijk belangen tijdelijk aan de kant te zetten. Ook drie gebroken ribben als gevolg van een val tijdens een trainingsrit konden hem niet tegen houden. De gezondheidsklachten van De Bois, een goede vriend van Kroon en zijn rijmaatje tijdens de rally, echter wel. Volgens Kroon 'heeft hij genoeg signalen gehad om af te zien van deelname'.

Visser
 Door het ontbreken van De Bois en Kroon is Teus Visser de enig overgebleven motorrijder van Pro Dakar. Volgens Leyds is het team volledig gericht op Visser en heeft die nu 'meer steun dan de meeste fabrieksrijders'.
 Bron RTL GP DAKAR

Datum 12 december 2010

Vlieland en DAKAR,

De Vlielander Gerard List is een bekend gezicht in de Dakar wereld. Hij heeft op vele manieren deelgenomen aan de Dakar. Motor, service in eigen Landrover, en dit jaar zal hij rijden in een MAN truck. Deze truck zal assistentie verlenen voor de motorrijders , Thomas Debois, Teus Visser en Evert Kroon. De Truck is daadwerkelijk op Vlieland geweest. 

Meer info Gerard List (Waddenrally) zie menu rechterzijde DAKAR SPECIAL 2011


Datum 9 december 2011

De Mini Countryman maakt in 2011 niet alleen zijn debuut in het WK rally met de door Prodrive ontwikkelde WRC, maar verschijnt ook aan de start van de Dakar 2011.

Het X-Raid BMW-team, dat tot hiertoe met de X3 CC reed, ontwikkelde namelijk ook een rallyraidversie, die momenteel de laatste testen ondergaat en begin januari reeds aan de monsterrally deelneemt. Onder de motorkap zit een evolutie van de bekende dieselmotor met dubbele turbo die goed zou zijn voor 315 pk en 710 Nm. Deze Mini is iets compacter en lager en heeft ook een lager zwaartepunt dan de bekende X3 CC en zou daarmee beter voor de dag moeten komen in de steppen en op de woestijnpisten.
Bron TBK Thanks voor de tip

Datum 29 november 2010

Dakar 2012 wordt wederom verreden in Zuid Amerika 

In welke landen er wordt gereden is nog niet bekend, we blijven hier. Dat is zeker volgens Etienne Lavigne (Rally directeur).

 

Datum 29 november 2010

Er zullen komend jaar weer meer deelnemers door de woestijn ploeteren tijdens de Dakar Rally. In totaal zullen er in 2011 430 deelnemers aan de start verschijnen, dit jaar waren dat er nog 362.

De organisatie meldt dat er 146 auto's, 183 motoren, 68 trucks en 33 quads op de deelnemerslijst staan. Die gaan, als ze het halen, tussen 1 januari en 16 januari in totaal 9000 kilometer afleggen. Het parcours loopt voor de derde keer op rij door Argentinië en Chili.

De komende dagen worden de voertuigen verzameld in de Franse stad Le Havre, van waaruit ze naar de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires worden verscheept.

Bron Spits

 

Datum 14 november 2010.

Data's Dakar 2011:

Inschepen voertuigen 24 / 25 november.
Rond 28 / 29 december voertuigen ophalen in Buenos Aires.
Administratieve en technische 30/31 december keuring in Buenos Aires.

Datum 09 okt 2010. 

Dakar 2012?? 

Ook Peru wil de Dakar Rally binnenhalen.

Deelnemerslijst aan Le Dakar gesloten

Trekt het grote geld of niet? Eerder werd er bericht, dat Bolivia graag de Dakar in het land wil ontvangen. Nu blijkt inmiddels dat Peru ook zijn best doet om de rally naar het land te krijgen. Volgens de Peruanen waren zij Bolivia al een stap voor en heeft de ASO al een aantal Peruaanse steden bezocht. Naast de hoofdstad Lima worden de Tacna en Moquegua woestijn als bestemming genoemd

De Dakar van 2011 wordt in Argentinie en Chili gehouden maar de locatie van 2012 is nog onduidelijk. De deelnemers zouden weer graag in Afrika gaan rijden, maar dat zou door onrusten in Afrika nog steeds niet veilig zijn. Achter de Peruaanse kandidaatstelling zit de voorzitter van de Peruaanse IPD (peruaanse Sport instituut)” de ASO is hier geweest en was zeer geïnteresseerd in het woestijngebied en de kust” verteld hij. Vanuit de overheid staat de minister van de Buitenlandse handel en Toerisme ook achter dit project. 

Het land maakt er geen geheim van dat de rally grote economische voordelen biedt. “De Rally is wereldwijd bekend en wordt uitgezonden door meer dan 190 TV stations” Overigens weerspreekt men in Peru de hoogte van de opbrengsten die de Rally zou genereren. Dat zou geen 178 miljoen zijn zoals Bolivia zegt, maar 129 miljoen. Overigens spelen voor de ASO ook nog andere redenen mee. Argentinië bied natuurlijk ook het voordeel van de medewerking van de Volkswagenfabriek in dat land, die de Volkswagen Amaroks aan de organisatie heeft geleverd. Dergelijke leveranciers hebben ze niet in Bolivia en Peru, maar ook zijn het niet de meest stabiele landen.

Wat dan ook” als we de Dakar naar Peru kunnen halen, zijn de effecten geweldig voor ons land” aldus Arturo Woodman.

Bron: RTL GP Dakar Pre-Proloog

 

Datum 12 sept 2010

Aanpassing op aantallen motoren / quads. Het aantal is 200 motoren en 20 quads  volgens RTL Dakar. Op 25 en 26 november zullen alle voertuigen die aan de zwaarste rally van de wereld gaan deelnemen, worden ingescheept in de haven van Le Havre (F) voor de oversteek naar Zuid-Amerika.

Datum 06 sept 2010.

De inschrijving voor de motoren is gestopt. Het max aantal deelnemers is bereikt. 200 motoren / quads. Naam Frans Verhoeven laat de DAKAR organisatie vallen en nog meer bekende rijders. Meer info zie link (rechts op de pagina www.dakar.com) .